, kategoria: Aktualności, Ciekawostki.

Przepisy wykute, prawo jazdy zdane i co dalej? Czy aby na pewno pamiętasz detale dotyczące używania poszczególnych świateł w samochodzie? Przeciwmgielne, dzienne, postojowe, pozycyjne… Czarna dziura, prawda? Może czas najwyższy przypomnieć sobie, z czym to się je. Otóż znaczny procent kierowców używa światła odruchowo, bez zastanowienia. Sprawdź swoją wiedzę na temat świateł w samochodzie i zacznij używać ich zgodnie z przeznaczaniem.

Zajrzyjmy w karty historii

Pierwsze samochody nie grzeszyły prędkością, ani tym bardziej zautomatyzowaniem. Mówimy raczej o pojazdach poruszających się dość ospale, które mimo wszystko pozwoliły się przemieszczać ludziom na większą skalę niż dotychczas. To ogromny postęp techniczny i spore ułatwienie w życiu. Pojazdy te miały jednak swój mankament – i były nim właśnie światła, a dokładniej ich brak. Otóż zaraz po zajściu słońca, wieszano lampy naftowe bądź karbidowe, aby chociażby uwidocznić fakt znajdowania się na drodze. Nie było wtedy jeszcze mowy o oświetleniu drogi, ani tym bardziej pobocza. Z perspektywy czasu wydaje nam się to teraz zabawne, aczkolwiek trzeba było sobie jakoś radzić, tym bardziej, że do naszych halogenów jeszcze daleka droga.
Zaczęto skromnie od 1913 roku, kiedy to pojawiły się pierwsze żarówki, jednakże o zbyt małej mocy. Światło to nie było dużo lepsze od poprzednika w postaci lampy, aczkolwiek to zawsze jakiś krok do przodu. W 1924 roku ulepszono pierwowzór, co zaowocowało powstaniem żarówki dwużarnikowej, która była znacznie lepsza chociażby dla tego, że śmiało mogła służyć za światła mijania i światła drogowe. W obecnych czasach nikt z nas nie wyobraża sobie wieszać na lusterkach lamp naftowych, ani tym bardziej oświetlać drogi żarówką pokroju latarki. Technika poszła mocno do przodu, a coraz to nowsze żarówki prześcigają się we właściwościach.

Twarde prawo ale prawo

Punkt pierwszy artykuł 51 Prawa o ruchu drogowym mówi nam jasno:
„Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.”

Nic więcej tłumaczyć nie trzeba. Ładna pogoda, brzydka, dzień, noc, oświetlony tunel – nieważne, światła mają się palić. Aczkolwiek wystarczy chociażby wyjechać na zachód, aby przepisy te przestały nas obowiązywać, ponieważ Niemcy, jak wiele innych krajów nie wpisali w kanon prawa takowego artykułu. Warto jednak pamiętać o tym, że przy dobrej widoczności od świtu do zmierzchu mamy możliwość używania wyłącznie świateł do jazdy dziennej, które od 2011 roku muszą się znajdować we wszystkich samochodach o masie 3,5 tony na terenie Unii Europejskiej. Zaczęto więc na masową skalę montować je samodzielnie, co również zostało opracowane poszczególnymi wytycznymi:

sprzęt musi mieć homologację
światła muszą być prawidłowo zamontowane (odległość od świateł nie może być mniejsza niż 600 mm, znajdować się muszą na wysokości 250 mm do 1500 mm, a maksimum 400 mm od bocznego obrysu auta)

W przypadku dostrzeżenia jakichkolwiek nieprawidłowości podczas kontroli Policji może czekać nas mandat. Warto więc zawsze wozić ze sobą zapasowe żarówki, na wypadek ewentualnej awarii.

Rodzaje świateł i ich funkcje:

  1. światła mijania – najczęściej używane światła, które potocznie nazywane są światłami ,,krótkimi” z racji zasięgu, jaki obejmują. Światło pada na dość mały obszar, ponieważ światła te mają wyłącznie oświecać drogę przed samochodem, nie oślepiając przy tym innych uczestników ruchu drogowego. Prawo nakłada obowiązek stosowania ich za dnia.
  2.  Światła drogowe – tak zwane światła ,,długie”, czyli światła używane od zmierzchu do świtu, kiedy to widoczność jest ograniczona. Światła te, dzięki swojemu zasięgowi pozwalają na oświetlenie nie tylko drogi przed pojazdem, ale także pobocza i dalszego odcinku drogi. Dzięki temu widzimy większy obszar i szybciej możemy reagować. Światła te skonstruowano symetrycznie, czyli aby padały równomiernie na obie strony. Jest to też przyczyna oślepiania innych kierowców, dlatego należy pamiętać, że w przypadku mijania innych uczestników ruchu, światła drogowe należy zmienić na światła mijania.
  3. Światła przeciwmgłowe – ograniczona widoczność spowodowana gęstą mgłą bardzo uprzykrza życie kierowców, a szczególnie tych, którzy rzadko wsiadają za kółko i nie są oswojeni z trudniejszymi warunkami na drogach. Aby ułatwić sobie jazdę, skonstruowano więc światła przeciwmgłowe, które znacznie ułatwiają podróż w tak trudnych warunkach. Każdy samochód obowiązkowo jest wyposażony w światła tylne, czyli światła, które mają informować innych kierowców o obecności samochodu przed nimi. Są one koloru czerwonego i włącza się je dopiero w przypadku, gdy widoczność spada poniżej 50 m. Natomiast światła przednie są dodatkowym elementem, w który część samochodów po prostu nie ma. Są one barwy żółtej lub żółtej selektywnej i mogą być stosowane wyłącznie w 2 przypadkach: a) Jeśli warunki na drodze są złe i zmniejszona przejrzystość bardzo utrudnia nam prowadzenie pojazdu i b) Na odcinkach oznaczonych odpowiednimi znakami (nawet w przypadku dobrych warunków atmosferycznych) – np. kręte drogi
  4. Kierunkowskazy – tego rodzaju świateł przedstawiać nie trzeba, aczkolwiek jeżdżąc ulicami miast, można zacząć się zastanawiać, czy aby na pewno każdy kierowca wie, do czego służą. To właśnie ich nieużywanie jest częstą przyczyną stłuczek. W ramach przypomnienia, informujemy więc, że służą one do sygnalizowania zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu.
  5. Światła hamowania – ,, stop” – podczas używania pedału hamulca, z tyłu pojazdu zapala się tak zwane światło ,,stopu”, które sygnalizuje hamowanie.
  6. Światła pozycyjne – obowiązkowe wyposażenie każdego auta. Składają się na niego dwie białe lampy z przodu i 2 czerwone z tyłu. Włączamy je w warunkach niedostatecznej widoczności w momencie zatrzymania lub postoju, który wynika z warunków ruchu lub przepisów. Umożliwiają widoczność nawet do 300 metrów.
  7. Światła odblaskowe – najprostsza forma uwidocznienia samochodu na drodze. Światła te mają zapewnić widoczność samochód oświetlanego przez inny pojazd.
  8. Światła awaryjne – informują innych kierowców o sytuacjach awaryjnych. Używamy ich wyłącznie w momencie, gdy nasze auto brało udział w wypadku lub stłuczce, albo jest zepsute. Światła te dadzą jasno do zrozumienia, iż swoim postojem utrudniasz ruch lub możesz stwarzać minimalne zagrożenie na drodze, a mimo to nie jesteś w stanie zmienić swojego położenia.