, kategoria: Porady.

Bieżnikowanie opon kojarzy się z czasami PRL-u, kiedy większość samochodów jeździła na „nadlewkach”. Rozwój technologii sprawił, że obecnie bieżnikowanych jest ok. 20% opon do ciężarówek oraz blisko 5% opon zakładanych do samochodów osobowych. Z możliwości tej korzystają przede wszystkim firmy zarządzające flotą aut dostawczych, posiadacze eksploatowanych maszyn budowlanych oraz użytkownicy pojazdów rolniczych.

Które opony poddawane są bieżnikowaniu?

Jak pokazuje praktyka, w Polsce bieżnikuje się praktycznie każdy rodzaj opon:

  • Osobowe – bieżnikowane są głównie opony zimowe. Należy tu jednak zauważyć, że duży odsetek bieżnikowania dotyczy opon sportowych.
  • Dostawcze typu „C” – regeneracja dotyczy głównie zimowek.
  • Ciężarowe – bieżnikowany jest każdy rodzaj opon, a oszorstkowany karkas bieżnikuje się zazwyczaj na zimno.
  • Rolnicze – bieżnikowane są wszystkie opony i głównie wykorzystuje się tu metodę na gorąco.
  • Wielkogabarytowe, głównie autobusowe.
  • Opony wózków widłowych.

Opony do maszyn rolniczych bieżnikowane są głównie metodą na gorąco.

Bieżnikowanie opony – rodzaje i definicja

Bieżnikowanie jest procesem regeneracyjnym opon, który przedłuża ich żywotność i teoretycznie umożliwia ponowne uzyskanie pierwotnych właściwości ogumienia. O bieżnikowaniu można również mówić, jeśli regenerowana jest jedynie najbardziej zewnętrzna część opony oraz warstwy osnowy.

Bieżnikować można każdą niezniszczoną oponę, przy czym najlepiej regeneracji poddawać gumy nie starsze niż pięcioletnie. Opona musi mieć bieżnik o głębokości min. 2-3 mm, a głębokość ta musi być taka sama, jak głębokość karkasy, który jest bazą w regeneracji.

Mamy trzy sposoby bieżnikowania:

  • W bieżnikowaniu czołowym, procesowi regeneracji poddawane jest jedynie czoło opony.
  • Bieżnikowanie od barku do barku polega na wymianie czoła oraz części bieżnika, która zachodzi na bark.
  • Zaś bieżnikowanie od stopki do stopki regeneruje czoło bieżnika opony oraz bok dolnej części.

Stosowane są dwie metody bieżnikowania:

  • Bieżnikowanie na gorąco jest procesem droższym, ale praktycznie daje lepsze wyniki regeneracyjne. Bieżnikowanie tą metodą odbywa się z udziałem wysokiego ciśnienia i podwyższonej temperatury. Proces polega na nanoszeniu nowej warstwy gumy na przygotowany karkas, a następnie odciśnięciu bieżnika w prasie hydrauliczne.
  • Bieżnikowanie na zimno to doklejenie na oczyszczonej oponie nowego, fabrycznie przygotowanego bieżnika. Dzięki temu na kraksie można uzyskać każdy wykrój opony.

Największe firmy oponiarskie bieżnikują swoje produkty

Goodyear, Continental, Michelin czy Bridgestone opracowały swoje metody bieżnikowania. Co najważniejsze, nie jest to dla nich żadną ujmą! Swoje opony bieżnikowane oznaczają literą „R”- „retread” lub „retreaded”, przy czym data bieżnikowania umieszczana jest tak samo, jak pierwotna data produkcji.

Najlepsze technologie bieżnikowania znanych marek oponiarskich to:

  • Goodyear –TreadMax i NextTread
  • Continental – ContiRe™ i ContiTread
  • Michelin – RemiX®, Laurent Retread oraz Recamic
  • Bridgestone – Bandag i Protread

Swoje wyroby bieżnikują nawet najwięksi producenci opon.

Wady i zalety bieżnikowania opon samochodów ciężarowych

Ogumienie bieżnikowane jest średnio o połowę tańsze w porównaniu z produktem nowym, a opony ciężarowe mogą być też regenerowane nawet 3 razy. Generuje to więc znacznie oszczędności firm flotowych.

Bieżniki opon regenerowanych są też głębsze, co teoretycznie wzmacnia przyczepność samochodów oraz zwiększa ich odporność na aquaplanning o 20-30%. Dlatego też szczególnie polecana jest regeneracja zimowych opon o bieżniku symetrycznym kierunkowym.

Ponadto recykling ogumienia jest znacznie mniej szkodliwy, niż produkcja czy składowanie opon.

Jeśliby natomiast rozpatrywać wady procesu, opony regenerowane są mniej odporne na uszkodzenia w karkasie, podobno mają mniejszą przyczepność, niski poziom osiągów i hałasują podczas jazdy.

Recyklingowanie opon jest mniej szkodliwe dla środowiska niż wymiana na nowe.

Czy wszędzie można montować opony bieżnikowane?

Na koniec należy zaznaczyć, że w samochodach ciężarowych opony bieżnikowane zasadniczo zakładane są na oś napędową oraz osie naczep. Tylko w niektórych przypadkach opony regenerowane z bieżnikiem osi sterującej, stosuje się na oponach wielopozycyjnych i osiach swobodnych.

Szukasz wulkanizacji w Krakowie? Zapraszamy do kontaktu.