, kategoria: Porady.

Auto ściągające podczas jazdy jest potencjalnie niebezpieczne dla ciebie. Poza ciśnieniem w oponach, może oznaczać to awarię, której przyczyny należy czym prędzej znaleźć. Podpowiadamy, na co zwracać uwagę, by zdiagnozować usterkę.

Sprawny samochód podczas jazdy trzyma kierunek jazdy na wprost, bez konieczności korygowania go kierownicą. Teoretycznie rzecz biorąc, powinien jechać na wprost, bo praktycznie koleiny czy nachylenie jezdni, a nawet boczny wiatr może powodować, że będzie ściągał na boki, jest więc to ucieczka normalna, a takie właśnie czynniki trzeba również wykluczyć. W autach z przednim napędem należy również wykluczyć naturalną tendencję do ściągania na boki podczas gwałtownego przyspieszania.

Zwłoka to większe koszty naprawy i ryzyko wypadku lub kolizji drogowej

Zwłoka w określeniu i diagnozie przyczyn awarii to często większe koszty naprawy, zagrożenie wypadkiem lub kolizją, gdy auto wymknie się spod kontroli przy większej prędkości lub na śliskiej nawierzchni. Do tego, najszybciej dojdzie koszt nowego ogumienia, które nie toleruje jazdy w ciągłym kontrolowaniu kierownicą i zaczyna się szybciej, nierównomiernie ścierać. Najlepiej od razu również sprawdzić opony, gdzie różnica ciśnień może mieć wpływ na niestabilne zachowanie się samochodu na drodze. Czasem naprawa to prosta regulacja lub mało kosztowna wymiana lub naprawa, oczywiście na wcześniejszym etapie. Kiedy zwlekasz z naprawą, koszt może być zdecydowanie większy.Jednak, gdy okaże się, że opony i ciśnienie w nich jest w porządku, wyeliminowano luzy zawieszenia, a geometria kół także nie pozostawia nic do życzenia, to może oznaczać, że twoje auto w przeszłości miało poważny wypadek, po którym nie została przywrócona pierwotna geometria auta, co z kolei oznacza, że właściwie nic z tym nie zrobisz…

Obserwuj twój samochód

Przede wszystkim więc obserwuj, w jaki sposób twój samochód ściąga. Czy ciągnie zawsze na lewo, zawsze na prawo, czy może nie ma na to reguły. Czy inaczej zachowuje się przy hamowaniu czy przyspieszaniu. Podczas diagnozy każdy drobiazg ma znaczenie, a inne objawy da zepsuta opona, inne objawy dadzą luzy na maglownicy, a jeszcze inne będą objawy ze strony elementów mocujących zespół napędowy.

Możliwe przyczyny ściągania auta na boki

Przede wszystkim powinieneś sprawdzić ciśnienie w oponach. To częsta i bardzo banalna przyczyna ściągania auta podczas jazdy. Ale jeśli ciśnienie jest ok, to szukaj awarii gdzie indziej. Poniżej lista możliwych uszkodzeń:

  • skrzywiona kolumna McPhersona – jeśli uderzyłeś ostatnio w krawężnik na skręconych kołach, to może być właśnie to
  • zwrotnica – również mogła się skrzywić od uderzenia o krawężnik
  • niewłaściwe osadzenie amortyzatora w zwrotnicy – jeśli miałeś ostatnio naprawiane zawieszenie, to może być przyczyną ściągania auta
  • poduszki mocujące silnika lub skrzyni biegów – mogą się zużyć podczas eksploatacji
  • geometria kół – zaburza ją mocniejsze uderzenie w krawężnik, najechanie na dziurę w jezdni, których u nas nie brakuje
  • sprężyny zawieszenia – mogą pęknąć podczas eksploatacji auta, oglądasz je na podniesionym aucie, gdy są maksymalnie rozciągnięte
  • luzy w układzie jezdnym, na przegubach i końcówkach drążków kierowniczych
  • luzy w przekładni kierowniczej
  • luzy w tulejach wahaczy

Z usterką masz do czynienia wówczas, gdy problem powtarza się w różnych warunkach, a nie tylko na przykład na autostradzie, gdzie boczny wiatr i nachylenie drogi mogą powodować, że auto ucieka. Uciekanie auta na boki mogą powodować koleiny i nierówności jezdni. Pamiętaj, że auto nigdy nie będzie jechało na wprost z luźno rzuconą kierownicą w nieskończoność.