, kategoria: Porady.

Rozrząd odgrywa bardzo ważną rolę w życiu samochodu. Nie da się ukryć, że jest to jedna z najważniejszych części auta. Jego uszkodzenie może nas bardzo dużo kosztować, dlatego nigdy o nim nie zapominajmy i nie oszczędzajmy na nim.

Co to właściwie jest?

Rozrząd to właściwie pasek, który jest odpowiedzialny za napędzanie silnika. Nie znajdziemy go tylko w samochodzie, ale wszędzie tam, gdzie jest silnik. Tak właśnie znajdziemy go też w statku, czy ciągniku rolniczym. Rozrząd, jak wszystkie inne rzeczy, zmieniał się przez lata. Kiedyś umieszczono z boku silnika zawory, które powodowały mniejszą zdolność pracy silnika, zatem było to rozwiązanie mniej efektywne. Potem był rozrząd mieszany, w którym zawory zasilające znajdowały się w głowicy, a zawory wydechowe w bloku silnika. Dziś w rozrządzie nie ma aż tylu elementów. Znajdziemy tam tylko tzw. szklanki, które popychają popychacze hydrauliczne.

Jakie mamy rodzaje rozrządu i jak to wygląda w praktyce…

W dzisiejszych jednostkach napędowych czterosuwowych wyróżniamy trzy rodzaje rozrządu, a mianowicie:

  • OHV – rozrząd górnozaworowy popychaczowy
  • OHC – rozrząd górnozaworowy z wałkiem w głowicy
  • DOHC – rozrząd górnozaworowy z podwójnym wałkiem rozrządu w głowicy
  • DOHC powszechnie kojarzony jest wyłącznie z silnikiem czterocylindrowym rzędowym z 16 zaworami.

Układ rozrządu uzyskuje napęd od wału korbowego. Następnie napęd może być przenoszony poprzez pasek zębaty, łańcuszek rozrządu, koło zębate lub tzw. wałek królewski. Cykl pracy silnika czterosuwowego składa się z 4 faz:

  • ssania
  • sprężania
  • samozapłonu
  • wydechu
silnik z paskiem rozrządu

Zatem pasek rozrządu lub łańcuch potrzebny jest do przekazywania siły napędu z wału korbowego na wałek rozrządu. Jego zadaniem jest również synchronizacja pracy tych elementów.

Wymiana rozrządu – kiedy?

Nie ma jednej zasady co do wymiany rozrządu. Najczęściej mówi nam o tym producent samochodu w latach lub kilometrach. Wymiana rozrządu jest też uzależniona od konstrukcji danej jednostki napędowej oraz jej wysilenia. Najczęściej producenci samochodów zalecają wymianę rozrządu po przejechaniu 100 tys. kilometrów. Nie zawsze jednak możemy zastosować tę regułę, bo zdarza się, że trzeba to zrobić znacznie szybciej. Zazwyczaj dokładne informacje na ten temat możemy znaleźć w instrukcji obsługi samochodu.

Czy warto wymieniać rozrząd samemu?

To pytanie zadaje sobie większość właścicieli samochodów. Wymiana rozrządu to nie taka prosta sprawa jakby mogło się wydawać. Zwłaszcza wtedy, kiedy nie mamy o wymianie rozrządu zielonego pojęcia. Może to nas kosztować o wiele więcej niż wymiana rozrządu w warsztacie u dobrego mechanika. Nie dajmy się ponieść emocjom i namowom znajomych, bo oni zrobili i działa. Pytanie tylko na jak długo działa?

Koszty mogą być wysokie…

Jeśli dbamy o nasz samochód i nie zaniedbujemy żadnej usterki to koszty jakiejkolwiek naprawy nie będą aż tak duże. Jednak jeśli nie dbamy o nasze auto i nie wymienimy rozrządu wtedy, kiedy jest to konieczne koszty mogą być naprawdę wysokie. Bardzo często jest tak, że pasek rozrządu zrywa się ze starości lub przepracowania. Może też dojść do przeskoczenia paska na kole zębatym wałka rozrządu. Te sytuacje mogą doprowadzić do spotkania tłoka z zaworem, a to skutkuje ich zniszczeniem. W efekcie może to doprowadzić do naprawdę poważnej usterki silnika, którą możemy liczyć nawet w tysiącach złotych! W najgorszym wypadku remont silnika w ogóle nie będzie opłacalny.

Pamiętaj! Nie oszczędzaj!

Gdy nadchodzi wymiana rozrządu nie oszczędzaj! Nie warto. Zadbaj o swój samochód i bezpieczeństwo Twoje i Twojej rodziny! Zaufaj mechanikowi, który poleci Ci jak najlepsze części lub sam wybierz producenta (w tym przypadku tylko do tego ogranicza się nasz wybór). Nie eksperymentuj z tańszymi częściami, bo nie warto… Wybierz te najlepsze. Musisz liczyć się z tym, że jeśli postawisz na tańsze części mogą się one okazać po prostu złe. A co za tym idzie, kolejna wymiana rozrządu może wypaść znacznie szybciej niż przy zakupie droższych, ale lepszych i pewniejszych części. Wybieraj tylko sprawdzone firmy. Jednymi z najczęściej polecanych są m.in. Contitech (w ich ofercie znajdziemy kompletne rozrządy do każdego auta dostępnego na rynku samochodowym), SKF (ich rozrządy najczęściej wykorzystywane są do pierwszego montażu), Bosch (z roku na rok wzrasta liczba zadowolonych klientów, ich najpopularniejszym kompletnym rozrządem jest zestaw przeznaczony do Forda Mondeo) i Dayco (podobnie jak SKF ich wyroby są wykorzystywane do pierwszego montażu).

 

Jeżeli masz problem z rozrządem i nie możesz kontynuować jazdy skontaktuj się z nami – zholujemy Twoje auto do dobrego warsztatu.