, kategoria: Porady.

Wraz z nadejściem chłodniejszych miesięcy, kierowcy zmuszeni są do wymiany opon na zimowe. Jakie parametry powinno posiadać takie ogumienie, aby zapewniać bezpieczną eksploatację?

Zmiana opon letnich na zimowe

Obecnie okresowa zmiana ogumienia nie jest w Polsce obowiązkowa. Zaopatrywanie się w opony odpowiednie dla aktualnej pory roku pozostaje wyłącznie kwestią zdrowego rozsądku kierowcy. Wraz z nadejściem jesieni, właściciele pojazdów muszą bowiem przygotować się na najchłodniejszy okres w roku. W ciągu najbliższych miesięcy ich samochody zmagać będą się z opadami deszczu oraz śniegu, a także znacznie niższą temperaturą. Następuje tym samym pora, aby wymienić opony letnie na zimowe. Oba rodzaje ogumienia różnią się między sobą nie tylko rzeźbą bieżnika, ale również zastosowaną mieszanką gumową. Opony przystosowane do jazdy w ciepłych warunkach atmosferycznych mogą zimą bardzo szybko stwardnieć, przez co bezpowrotnie utracą swoją elastyczność. Wymiana opon letnich na zimowe wskazana jest wówczas, gdy temperatura za oknem zaczyna regularnie spadać poniżej 7 stopni Celsjusza.

Wiek ogumienia zimowego

Kierowca przygotowujący się najchłodniejszy okres roku ma dwie możliwości – założyć stare opony zimowe lub zakupić nowy komplet. Jeżeli zdecyduje się na pierwszy wariant, powinien dokładnie skontrolować stan oraz wiek ogumienia. Aby to zrobić, wystarczy odnaleźć na boku opony ciąg czterech cyfr. Dwie pierwsze oznaczają tydzień, a dwie kolejne rok produkcji. Na przykład, opona wyprodukowana w dziesiątym tygodniu 2015 roku powinna być oznaczona kodem 1015. Z czasem guma bezpowrotnie traci swoje właściwości, dlatego nie może być eksploatowana w nieskończoność. Opony zimowe ulegają zużyciu po około pięciu, sześciu latach – nawet jeżeli bieżnik zachowany jest w idealnym stanie. W międzyczasie warto w odpowiedni sposób przechowywać letnie ogumienie – jeżeli nie zostaną oddane do zakładu wulkanizacyjnego i pozostaną w garażu, najlepiej ustawić je pionowo. Aby zapobiec odkształceniem, warto zmienić położenie opon co jakiś czas.

Opony zimowe a bezpieczeństwo

Zgodnie z aktualnymi przepisami, bieżnik powinien mieć przynajmniej 1,6 mm głębokości. W przypadku opon zimowych, wskazana jest głębokość minimum 4 mm. Należy pamiętać także o prawidłowym ich założeniu. Felg z oponami zimowymi nie powinno się zakładać jedynie na jedną oś. Pozostawienie na drugiej osi letniego ogumienia może bowiem spowodować, że samochód będzie w niekontrolowany sposób tracił przyczepność podczas poruszania się na trasie. Brak kompletnego ogumienia zimowego wpływa negatywnie także na prawidłowe funkcjonowanie elektronicznych systemów pojazdu – takich jak np. odpowiedzialny za stabilizację toru jazdy przy pokonywaniu zakrętów ESP. Najwyższy poziom komfortu oraz bezpieczeństwa jest więc w stanie zapewnić wyłącznie komplet czterech, takich samych opon. Warto dodatkowo zaopatrzyć samochód w dodatkowy zestaw felg dla ogumienia zimowego – najlepiej wykonanych ze stali. Zapewniają one większą wytrzymałość na niekorzystne warunki atmosferyczne, a także zapewniają ochronę w przypadku natrafienia na dziurę ukrytą pod śniegiem.

Wybór opon zimowych

Wybierając komplet opon zimowych, należy zwrócić uwagę na kilka czynników. Znaczenie mają zarówno rozmiary, jak i indeksy prędkości oraz nośności. Informacje dotyczące najlepszego typu ogumienia dla konkretnego samochodu znaleźć można w instrukcji, a także za pośrednictwem internetu – bardzo pomocne w tym zakresie okazują się strony producentów i sprzedawców. Indeks prędkości zwykle może być nieco niższy, niż w przypadku opon letnich. Bezwzględnie należy jednak przestrzegać zaleceń dotyczących nośności. Warto więc przed dokonaniem ostatecznego wyboru zapoznać się testami przeprowadzanymi przez różne organizacje. Ogumienie badane jest zwykle pod kątem samochodów należących do określonej klasy – np. średniej lub premium. W ten sposób można łatwo zorientować się, jakie zestawy opon zimowych konkretnych producentów najlepiej pasować będą do konkretnego modelu samochodu.

Rodzaje bieżników opon zimowych

Opony zimowe mają różne rodzaje bieżników. W przypadku mniejszych pojazdów osobowych i dostawczych, najlepiej sprawdzi się ogumienie o rzeźbie symetrycznej. W tym przypadku ułożenie bloków bieżnika prezentuje się tak samo, jak po obu stronach części wewnętrznej opony. Takie rozwiązanie zapewnia dobrą wytrzymałość i stosunkowo niskie opory toczenia, ale oferuje słabsze parametry tradycyjne. Najpopularniejsze są opony zimowe z bieżnikiem kierunkowym, który posiada kształt litery V lub U. Tego rodzaju ogumienie zapewnia bardzo dobre odprowadzanie błota pośniegowego oraz wody. Za najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązanie uchodzą natomiast opony asymetryczne. W takim przypadku występują różne wzory bieżnika – zarówno po stronie zewnętrznej, jak i wewnętrznej. W porównaniu z ogumieniem symetrycznym lub kierunkowym, opony asymetryczne są w stanie zapewnić znacznie lepszą trakcję podczas wykonywania zakrętów. Doskonale radzą sobie także z odprowadzaniem wody spod kół.

Oznaczenia opon zimowych

Etykiety opon zimowych mogą bardzo dużo powiedzieć o ich właściwościach.

  • ikona przedstawiająca grafikę dystrybutora paliwowego określa wydajność energetyczną ogumienia; opony dzielone są na klasy od A do G – największą oszczędność na paliwie osiągnąć można, wybierając model oznaczony literą A
  • ikona chmury określa przyczepność ogumienia na mokrej powierzchni; w przedziale między A i F występuje 18 metrów różnicy podczas hamowania z prędkością 80km/h – na korzyść A
  • ikona dźwięku określa poziom zewnętrznego hałasu toczenia w decybelach; uwzględnione są także kreski – trzy oznaczają najgłośniejszą oponę, a jedna najcichszą

Etykieta może też zawierać informację, że dana opona jest całoroczna. Lepiej jednak unikać takiego rozwiązania w zimie. Nie warto też decydować się na ogumienie używane – często pochodzi z powypadkowych pojazdów i może posiadać niewidoczne gołym okiem uszkodzenia.

Opony zimowe – wymiana i zakup

Opony zimowe należy dobierać przede wszystkim pod kątem eksploatacji – czyli tego, w jaki sposób oraz gdzie użytkowane będzie auto. Jeżeli samochód jeździ wyłącznie po mieście, najlepszym rozwiązaniem będzie ogumienie zapewniające dobrą przyczepność na powierzchni mokrej. W przypadku dalszych podróży, warto wybrać opony emitujące niski poziom hałasu. Podczas jazdy po drogach nieodświeżonych, optymalnie sprawdzi się natomiast ogumienie o grubszym bieżniku. Trafny dobór opon zimowych ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo oraz wygodę eksploatacji samochodu podczas najchłodniejszych miesięcy w roku. Jeżeli samodzielne dobranie lub założenie kompletu opon jest problemem, zachęcamy do skontaktowania się z naszą firmą. Oferujemy usługi wulkanizacyjne i kompleksową pomoc drogową – niezależnie od stopnia problemu, zapraszamy do współpracy.