, kategoria: Aktualności, Porady.

Sztywny hol. Większość kierowców wie, że istnieje, ale dokładnie po ci, to już nie bardzo. Przyzwyczajeni jesteśmy do lin holowniczych czy widoku lawet pomocy drogowej. Tymczasem, w myśl przepisów, czasem sztywny hol okazuje się być niezbędny.

Holowanie to teoretycznie bułka z masłem, zwłaszcza dla bardziej doświadczonych kierowców. Tak już mamy, że koledze w potrzebie zawsze pomożemy, wiec często, zamiast wzywać pomoc drogową, holujemy się we własnym zakresie. Zawsze to trochę taniej. Najczęściej w bagażniku mamy linkę holowniczą, którą zresztą można kupić na każdej stacji paliw. Hol sztywny to rzecz problematyczna to wożenia na co dzień w aucie, aczkolwiek, w myśl przepisów, bywa niezbędna.

Kiedy należy holować na sztywnym holu?

Kiedy należy holować na sztywnym holu? Określają to jednoznacznie przepisy Kodeksu Drogowego. Jak wiadomo, każdy samochód ma dwa układy hamulcowe. Jeśli w aucie sprawny jest tylko jeden układ hamulcowy, wówczas należy holować na holu sztywnym, a nie na linie. Lina dopuszczalna jest tylko wówczas, gdy obydwa układy hamulcowe są w pełni sprawne. Sztywny hol musi mieć długość 3 metrów, powinien być oznaczony w sposób czytelny dla innych użytkowników drogi, czyli powinien być oznaczony biało-czerwonymi kolorami, lub chorągiewką, czerwoną lub żółtą. Oznaczenia powinny być widoczne z daleka dla innych użytkowników drogi, dzięki temu można uniknąć niebezpiecznych sytuacji, na przykład podczas manewru wyprzedzania.
Jeśli zaryzykujesz, i będziesz holował samochód z niesprawnym układem hamulcowym na lince, pamiętaj, że możesz zapłacić karę. Policjant, który dopatrzył się owego wykroczenia, może nałożyć na ciebie mandat karny, tak samo jak za brak oznaczeń na holu.

Zakaz holowania pojazdów

Zakaz holowania pojazdów również jest określony przez ustawodawcę. Aut nie wolno holować w chwili, gdy masz niesprawny układ hamulcowy, a jazda wymaga jego używania. Na sztywnym holu możesz holować samochód z teoretycznie sprawnym układem hamulcowym, w który w praktyce nie działa, ponieważ nie jestem w stanie włączyć silnika po awarii. Faktycznie więc hamulców w tym przypadku nie masz. Nie wolno również holować aut pojazdem wyposażonym w przyczepę, bo na rozum biorąc, byłby to już jakiś mega zestaw, ani też na autostradzie, gdzie holować mogą tylko pojazdy pomocy drogowej.

Przepisy dotyczące holowania

Przepisy dotyczące samego holowania również są jasno sprecyzowane. Bez względu na to, czy holujesz auto na sztywnym czy giętkim holu, musisz auto odpowiednio do holowania przygotować, czyli nie tylko połączyć auta oznaczonym holem, ale też oznaczyć samochód holowany trójkątem ostrzegawczym, umieszczonym po lewej stronie. Powinieneś włączyć światła mijania lub światła do jazdy dziennej. Nie włączaj świateł awaryjnych, ponieważ nie będziesz w stanie właściwie sygnalizować zamiaru skrętu lub zmiany pasa. W autach z automatyczną skrzynia biegów, ustawiasz bieg w pozycji N, czyli neutral (bieg jałowy), zapalasz silnik, jeśli układ hamulcowy tego wymaga, przekręcasz kluczyk w stacyjce, aby uniknąć zablokowania kierownicy. Jeśli jesteś kierowcą holowanym, musisz dbać o właściwe napięcie liny.
Holując auta z automatyczną skrzynią biegów, pamiętaj, że nie możesz tu przekroczyć prędkości 40 kilometrów na godzinę, gdyż automatyczna skrzynia biegów smarowana jest olejem, którego pompa działa tylko przy włączonym silniku, jeśli przekroczysz dopuszczalną prędkość, zatrzesz skrzynię biegów, ponieważ automatyczna przekładnia nie utrzyma oporu i tarcia przenoszonego na nią przez koła. Pozostałe auta możesz holować z prędkością 30 km/h w terenie zabudowanym, a 60 km/h poza nim.